Saturday, February 26, 2011

Khutbah Jumaat 25 Februari 2011

Tajuk khutbah" Salah faham Terhadap Islam"
Daripada Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang ( asing ) dan ia akan kembali dagang ( asing ) pula, maka beruntunglah orang-orang yang asing". (Riwayat Muslim).

Hadith ini jelas menyatakan bahawa Islam yang bermula dengan dagang ( asing ) akan menjadi dagang di akhir zaman nanti. Sejarah telah menukilkan bahawa perkembangan Islam di peringkat awal juga asing. Islam sentiasa menghadapi kesukaran dan mendapat tentangan yang berpanjangan. Berkat ketabahan, kekentalan, kegigihan dan keyakinan para pendakwah atau da’ie serta dengan izin Allah Islam telah berkembang sehingga menjadi kuasa dunia yang hebat pada era kegemilangannya.

Marilah kita tanpa mengira pegangan parti politik dan kedudukan, supaya benar-benar menghayati maksud ayat tadi yang jelas menyatakan bahawa orang kafir secara umumnya, Yahudi dan Nasrani khususnya tidak akan redha jika Islam kembali mengungguli kepimpinan ummah. Mereka akan mengadakan pelbagai alasan dan melemparkan pelbagai tuduhan terhadap Islam supaya ianya diragui serta seterusnya dijauhi. Mereka turut mengatakan; "Apakah agama yang membenarkan perbezaan taraf antara lelaki dan wanita, mengenakan hukum rejam, kerat tangan dan sebat masih relevan dengan zaman ini?". Oleh itu, marilah kita kembali menghayati, melaksana dan mengamalkan segala Tuntutan Islam sebenar berpandukan kepada Quran dan Sunnah. Insya-Allah, kita akan selamat dan sentiasa dibimbing oIeh Allah SWT ke jalan yang diredhai-Nya

No comments:

Post a Comment