Sunday, September 13, 2009

Khutbah Jumaat (11 September 2009)

Tajuk khutbah minggu ini ialah "Zakat Fitrah: Jalan Menuju Kejayaan Hidup". Firman Allah SWT di dalam surah At-Taubah ayat 103 yang bermaksud:
"Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan diri mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk); dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah maha mendengar lagi maha mengetahui".
Zakat fitrah ialah ibadah yang diwajibkan di dalam bulan Ramadan dan dikeluarkan mengikut syarat dan peraturan. Ia diwajibkan keatas setiap muslim berdasarkan kepada maksud hadist dari Ibni Umar RA A'nhu katanya ; Rasulullah Sallaulahu Alaihi Wassallam mewajibkan zakat fitrah di bulan Ramadan terhadap setiap muslim samada mereka itu hamba,lelaki atau perempuan iaitu segantang kurma atau gandum. Di Malaysia, zakat fitrah ditunaikan bersandar kepada nilai beras kerana ia merupakan makanan utama Negara.
Seseorang muslim diwajibkan menunaikan zakat fitrah dengan syarat-syarat tersebut ;
1. Islam
2. Merdeka
3. Memiliki sesuatu (makanan, harta atau wang) yang lebih daripada keperluan dan keperluan orang yang ditanggung nafkahnya untuk satu malam hingga satu hari raya pada esoknya.
Allah menjanjikan pelbagai kelebihan dan ganjaran pahala yang amat besar bagi hamba-hambaNya yang ikhlas menunaikan ibadah zakat. Firman Allah SWT dalam Surah Ar-Ruum, ayat 39 ;
"Dan (ketahuilah bahawa) sesuatu pemberian atau tambahan yang kamu berikan, supaya bertambah kembang dalam pusingan harta manusia maka ia tidak sekali-kali akan kembang di sisi Allah SWT (tidak mendatangkan kebaikan) dan sebaliknya sesuatu pemberian zakat yang kamu berikan dengan tujuan mengharapkan keredhaan Allah semata-mata ,maka mereka yang melakukannya itulah orang-orang yang beroleh pahala berganda-ganda".
Selain itu, Allah SWT akan menggantikan yang lebih baik daripada yang di miliki oleh hambanya yang ikhlas menunaikan zakat. Firman Allah dalam Surah Saba' ayat ke 39:
"Katakanlah (wahai Muhammad) : Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang di kehendaki diantara hamba-hambanya, dan ia juga yang menyampaikan baginya; dan dialah juga sebaik-baik pemberi rezeki".
Majlis fatwa negeri Selangor telah memutuskan bahawa harga zakat fitrah pada Ramadan 1430 hijrah ini ialah RM 7.00 seorang.
"Wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada tuhanmu dengan hati yang puas lagi di redhainya, maka masuklah engkau di dalam kumpulan hamba-hambaku yang berbahagia dan masuklah kedalam syurgaku."

No comments:

Post a Comment